Leconfield Jackaroo/Jillaroo

Oj oj oj..nu ar det mycket att skriva...Jag har precis kommit tillbaka efter 1 vecka i "the outback" pa en cowboy utbildning..JAG REKOMENDERAR verkligen alla som ska ner har att ga denna utbildning for du far inte bara en oforglomlig vecka utan ocksa tips om jobb o en massa erfarenhet.

Mandag: Dagen borjade med att vi blir upphamtade utanfor hostelet av Tim Skerett (agaren av Leconfield Bimboola). Forsta stoppet var en secondhand butik dar vi ficxk radet att kopa jeans o boots o hatt..nar vi efter 1 h bilfard kom fram till garden sa var det som en drom...bussen kampade upp for en kulle och pa toppen sanktes nosen och avslojade en dal med kullar pa alla sidor...mitt i dalen sa lag farmen med kor o hastar som strovade vilt omkring och en Damm i en inhagnad..."Patch of Heaven" ar det enda ratta ordet. nar vi kom fram la vi vara saker pa en sang o byte om for direkt skulle vi ut och fa en hast att rykta och lara kanna..efter 2 h av ryktande och lara kanna sa gick vi over till Arenan dar vi fick lara oss de forsta tva lekarna man gor nar man kan Natural Horsemanship"the friendly game" och "the porcupine game".

Friendly Game leker vi for att vis ahasten att vi ar en partner och inte ett rovdjur och etablera ett bond..klapparna ska vara avancerade och sedan retirerande och rytmiska...The porcupine game leker vi for att visa hasten att det ar vi som ar dominanta och trycket ska vara konstant..det finns 6 zoner i leken..den gar ut pa att om man applicerar forst smek sedan tryck och sedan smek for att fa hasten att stanna sa kan man fa hasten att rora sig hursomhelst i 6 riktiningar, upp, ner, hoger, vanster, bak o fram..sedan red vi lite bland kullarna.

Tisdag: Vaknade vi tidigt och at grot frukost..gick ut och fangade hastarna ryktade dem och sadlade dem..sedan red vi ut for o lara och fler lekar the driving game och the jojo game...vilket bara med att vifta fingarna gor att hasten rorde sig i fyra riktningar ..sedan red vi ut och fangade in far och drev hem dem med hastarna precis som pa film..sedan kastrerade vi ett lamm (det gor man genom att lagga ett snitt pa pungen och sedan pilla fram kulorna och bita av dem, personen som gor detta far da smeknamnet bloody da detta oftast ar blodigt :) ) sedan sa klippte vi nagra aldre far.

Onsdag: denna dag hade vi inte hastrana utan vi reparerade ett stakett om en tjur hade haft sonder och pa eftermiddagen sa gravde vi upp ogras (en bonde i australia maste agna tid at detta annars far han boter) inte mkt hnde idag men det var tungt och nobelt arbete..jag gillar arbete dar man efter man ar klar kan lyfta pa hatten torka svetten ur pannan och nicka nojt o vara nojd med dagen, livet och allt i allmanhet...det ar akta firhet och man kan bara smaka pa den i de fa ogonblicken.

Torsdag: vaknade tidigt som alla andra dagar..fangade och sadlade hastarna..oooh jag glomde namna att varje dag sa bestod lunchen av brod, gronsaker och kangurukott (sa jag har sett 3 i mitt liv men atit 4...fun fact) iaf sa denna dag red vi langt upp i kullarna pa tims mark 1200 hektar.. (finns en kille i Western Australia som har en farm som ar lika stor som Danmark!!!) val dar uppe letade vi upp korna drev in dem i fallan separerade kalvarna fran mammorna..forst hade vi en lasso tavling dar det forst var 3 forsok pa 3 m och sedan 2 forsok pa 5 m och slutligen fick de som var kavr gora ett forsok pa en kalv som sprang ...det blev jag och en norsk tjej vid namn emma som gick hela vagen men jag missade mitt kasst o emma klaar sitt sa grattis emma! :D sedan larde vi oss hur man brottar ner en kalv...vilket ar svart for de ar starka och den starkaste ska ta svansen medan den andra ska forsoka fa fatt i huvudet och sedan boja runt det :S det gick efter nagra forsok o de flesta klara det sjalva...sedan fangade jag och en staff in en kalv som de kastrerade (testiklarna stekte de senare pa kvallen och vi at dem, smakar jatte gott ...paminner om lever) sedan satte de markningar pa hoger ora och skar av toppen pa vanster ora..jag sag hur de gjorde for jag satt o holl kalven pa halsen under hela tiden. ..sedan visade de oss hur man driver kor med hundar vilket var imponerande..efter det red vi tillbaka hade en barrelrace pa hastryggen...

Fredag: Idag larde vi oss hur man red i skrit och i trav och aven hur man red utan tyglar..gick igenom de sista lekarna igen som circle..dar hasten sprinfger i cirklar medan man sjalv star i mitten..squezze dar man lar hasten klara av tajta omraden och slutligen sideways dar man far hasten att ga sideways, vilket man gor for att hastebn ska bli mer athletic.

Det finns en exakt beskrivning om vad vi gjorde varje dag men det hade tagit for lang tid att skriva och varit trakigt att lasa...jag har har skrivit vad jag kommer ihag och bilder finns pa min andra resedagbok pa resdagbiken.se  dar jag heter PixZter..hela veckan var otrolig och vill du forsta o ha lika kul sa ta denna upplevelsen..mer imorrn nu ska jag sova for ar helt slut efter veckan :D

Kommentarer
Postat av: Matilda

åh, du verkar verkligen leva livet!!! så jäkla gött :DDD

2010-10-02 @ 17:10:18
URL: http://matildasusanna.blogg.se/
Postat av: Ann Persson

Hej Cliff läst din bloog härligt att höra att det är kul men tufft?men det gillar ju du.Ha det bra mormor

2010-10-02 @ 17:46:16
URL: http://mormor.se
Postat av: Anonym

Tack Matilda :) det forsoker vo verkligen gora :)

Tack mormor :D

2010-10-03 @ 00:35:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0